În urma unui acord încheiat astăzi, 2 decembrie 2010, de ministrii transporturilor din UE, reuniti la Bruxelles, conducătorii auto vor fi sanctionati pentru infractiunile rutiere comise în străinătate, printre care se numără cele patru cauze principale care stau la originea a 75 % dintre decesele de pe sosele – excesul de viteză, nerespectarea semafoarelor, neutilizarea centurilor de sigurantă si alcoolul la volan.
Siim Kallas, vicepresedintele Comisiei Europene si totodată comisarul responsabil de transporturi, a declarat: „Probabilitatea de a comite o infractiune este de trei ori mai mare în cazul unui conducător autor străin decât în cazul unui sofer din tara respectivă. Multe persoane cred probabil că, atunci când călătoresc în străinătate, regulile de circulatie nu se mai aplică în cazul lor. Mesajul pe care doresc să îl transmit este că aceste reguli se aplică, iar de acum le vom aplica.”
Cifrele din UE indică faptul că soferii aflati în străinătate reprezintă 5 % din trafic, însă sunt responsabili de aproximativ 15 % din numărul de infractiuni legate de excesul de viteză. Cei mai multi rămân nepedepsiti, deoarece este imposibilă urmărirea lor după întoarcerea în tara de origine.
Propunerile
Propunerea de directivă privind aplicarea transfrontalieră a legislatiei în domeniul sigurantei rutiere are ca scop remedierea acestei situatii. Ministrii de resort au ajuns la un acord asupra textului care vizează infractiunile rutiere cu un impact major asupra sigurantei pe sosele, printre care se numără cele patru cauze principale care stau la originea a 75 % dintre decese:
1. excesul de viteză
2. nerespectarea semaforului
3. neutilizarea centurilor de sigurantă
4. conducerea automobilelor sub influenta alcoolului
precum si
5. conducerea automobilelor sub influenta drogurilor
6. neutilizarea căstilor de protectie
7. utilizarea ilegală a benzii de urgentă
8. utilizarea ilegală a telefonului mobil în timpul condusului.
Cum se va proceda?
Propunerile vor permite identificarea conducătorilor auto din UE si sanctionarea acestora pentru infractiunile comise în alt stat membru în afara celui de înmatriculare a automobilelor. Practic, noile norme vor permite înfiintarea unei retele electronice pentru schimbul de date, care să dea posibilitatea transmiterii datelor necesare între tara în care s-a comis infractiunea si cea în care este înregistrat automobilul. După identificarea numelui si a adresei proprietarului, acestuia i se va trimite o înstiintare, conform modelului prevăzut în propunerea de directivă.
Este de competenta statului membru în care a avut loc infractiunea să decidă modalitatea de actiune după comiterea infractiunii. Directiva nuarmonizează nici natura infractiunii, nici sanctiunile aplicabile. Prin urmare, legislatia natională a statului membru în care s-a comis infractiunea este cea care se aplică atât în ceea ce priveste natura infractiunii, cât si sanctiunile.
Care sunt următorii pasi?
Propunerile legislative trebuie aprobate prin vot în cadrul Parlamentului European înainte de a deveni legi. Statele membre vor dispune apoi de o perioadă de doi ani pentru transpunerea legislatiei UE înainte ca aceasta să intre în vigoare, probabil în 2013.
Context:
Programul de actiune pentru siguranta rutieră 2011-2020 al Uniunii Europene, lansat în iulie 2010, îsi propune să reducă la jumătate numărul deceselor rutiere până în 2020. Pentru detalii suplimentare cu privire la program si la statisticile pe tări referitoare la decesele rutiere, a se consulta (IP/10/970 si MEMO/10/343)
Sursă:
Comisia Europeană
Uniunea Europeană în România
"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu